Oprogramowanie badawcze przystępne dla każdego

Systemy badawcze używane do tej pory w badaniach marketingowych, czy w szeroko pojętych badaniach społecznych były dosyć skomplikowane. Nie należy się zatem dziwić, że używali ich statystycy, informatycy i odpowiednio przeszkoleni analitycy. Były, można to tak określić, niedostępne dla zwykłych zainteresowanych. Na szczęście w ostatnich latach to się zmienia. Tworzy się oprogramowanie na zamówienie jak najbardziej przyjazne dla użytkownika. Priorytetem jest prostota i funkcjonalność. Jest to związane przede wszystkim z wysokim zapotrzebowaniem zgłaszanym przez przedsiębiorstwa różnej wielkości, chcące prowadzić badania marketingowe. W praktyce wygląda to tak, że dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, po zakupie danego oprogramowania do tworzenia ankiety mogą przystąpić pracownicy działu marketingu, sprzedaży, czy obsługi klienta danej firmy. Wystarczy zapoznanie się z krótkim poradnikiem, przejście badania testowego, sprecyzowanie, co chce się badać i można przystępować do pracy z takim intuicyjnym systemem badawczym.

Intuicyjne rozwiązania

Zapomnieliśmy o czymś jeszcze – o wyborze techniki badawczej. Najpopularniejsze techniki ilościowe, dzięki temu, że prowadzi się te badania online z wykorzystaniem komputera, to CATI (badania telefoniczne), CAWI (ankiety internetowe) i CAPI (ankiety prowadzone w terenie, ale ze wspomaganiem komputerowym, na smartfonach i tabletach). Wszystkie one mają swoje zalety i wady. Wybór jednej z nich jest prosty, jeśli zarządzający firmą wiedzą, jakimi zasobami dysponują. Jeśli np. mogą zlecić wykonanie badania CAPI pracownikom oddziałów firmy, to wybiorą właśnie tę metodę, podobnie jest z CATI – trzeba dysponować ludźmi, którzy przeprowadzą ankiety telefonicznie. Najprostsze w organizacji, ale dość trudne w realizacji jest badanie CAWI, w którym nie trzeba posiłkować się pomocą ankieterów. Najważniejsze jest to, że odpowiednie oprogramowanie badawcze sprawdzi się w każdym z tego typu projektów. Podobnie jest z tematyką. Nie ma znaczenia, czy to badanie marki, klienta, rynku, czy produktu. W obecnych na polskim rynku systemach dostępne licencje opierają się na tym, z jakich metod chce korzystać klient, i czy wybiera zainstalowanie oprogramowania na własnym serwerze, czy wykorzystywanie go na serwerze firmy badawczej sprzedającej oprogramowanie. Z angielskiego te dwa ostatnie rozwiązania nazywane są OnSite i OnCloud. Preferowane jest to drugie, a zatem aplikacji nie trzeba instalować na żadnym komputerze, a software CATI wykorzystuje się po prostu poprzez przeglądarkę internetową. W razie jakichkolwiek problemów technicznych, merytorycznych, informatycznych, dysponuje się zaś modułem pomocy wbudowanym w system, a także możliwością kontaktu z działem pomocy firmy, u której zakupiło się licencję. System badawczy pozwala na tworzenie ankiet, ich testowanie, wprowadzanie do nich elementów graficznych i multimedialnych, wprowadzanie ustawień dotyczących analizy próby, eliminowanie błędnych wpisów, nadzorowanie pracy ankieterów.

Polecane

Z perspektywy znajomości różnych rozwiązań dostępnych na krajowym rynku polecamy CATI-System.pl, nowoczesny software CATI do realizacji badań stworzony przez dział IT Biostatu, agencji badawczej z Rybnika. Nie należy sugerować się nazwą, wspiera on nie tylko badania CATI, ale też CAPI i CAWI.